L’EMT comptarà amb un nou Centre d’Operacions amb capacitat per a 108 autobusos elèctrics

NOTÍCIES

26 de nov. 2024

L’EMT comptarà amb un nou Centre d’Operacions amb capacitat per a 108 autobusos elèctrics
La infraestructura es situarà a un solar municipal al Polígon de Son Rossinyol Paral·lelament, es durà a terme la renovació de la flota d’autobusos amb l’objectiu que l’any 2030 sigui completament elèctrica

L’EMT Palma construirà un nou Centre d’Operacions EMT/ECO, segons el Pla estratègic de l’Empresa Municipal de Transports de Palma 2024-2027, que aposta pel transport públic sostenible com a eix essencial de la mobilitat a Palma. Aquesta nova infraestructura comptarà amb 108 punts de recàrrega per a autobusos elèctrics i se situarà al Polígon de Son Rossinyol.

En paral·lel, aquest projecte va acompanyat d’un pla “Renove” de la flota d’autobusos amb l’objectiu de que, en 2030, tota la flota d’autobusos sigui de zero emissions.

El batle de Palma, Jaime Martínez, ha ressaltat que aquest projecte és “una aposta pel transport públic sostenible com a eix essencial de la mobilitat a Palma”. L’objectiu és disposar d’una xarxa de transport públic eficient, ben planificada i executada, que doni resposta a les necessitats dels ciutadans de Palma. Un transport públic que estigui a l’alçada de la vuitena ciutat d’Espanya.

“Es tracta d’un projecte innovador, energèticament sostenible, que es planteja des de la perspectiva d’afrontar la necessitat de dotar l’EMT d’unes instal·lacions modernes, amb capacitat per a donar cabuda a la flota d’autobusos elèctrics que es vagi incorporant”, ha manifestat el batle.

El nou centre d’operacions tindrà una superfície aproximada de 29.325 m². El cost de les instal·lacions s’estima en 13,4 milions d’euros.

La instal·lació disposarà de les següents infraestructures:

  • Una marquesina de 9.910 metres quadrats a la planta sòl amb capacitat per a 108 punts de recàrrega a través de pantògrafs invertits. Els nous sistemes de recàrrega elèctrica intel·ligent mitjançant pantògraf invertit permeten carregar els autobusos sense intervenció d’operaris ni temps d’espera per part del conductor.
  • Àrea de servei i manteniment de sistemes d’energia.
  • Instal·lació de plaques solars a la coberta superior.
  • Un edifici annex de 4.800 metres quadrats amb 768 places d’aparcament.
  • Un espai lliure de 3.200 metres quadrats, reservat per a futurs usos.

Les properes passes inclouen la tramitació d’una modificació urbanística per poder incorporar la totalitat d’usos a la parcel·la, a la vegada que es posa en marxa la licitació i redacció del projecte. La previsió és que les obres puguin començar el primer trimestre de 2025 i estiguin acabades entre finals de 2026 i principis de 2027.

 

Pla “Renove” de la flota

La posada en marxa del nou centre d’operacions implica també una millora i modernització de la flota. La previsió és que l’any 2027 el 50% dels vehicles siguin zero emissions i arribar l’any 2030 al 100%.

La previsió és que per a la present legislatura s’adquireixin 100 autobusos elèctrics:

  • 65 vehicles de 18 metres.
  • 2 vehicles de 15 metres.
  • 20 vehicles de 12 metres.
  • 11 vehicles de 10 metres.
  • 2 vehicles de 8 metres.

Per a aquest projecte de renovació de flota, l’EMT Palma ha sol·licitat ajuda dels fons europeus FEDER 2021-2027 i també finançament de l’impost de turisme sostenible, que ja ha assignat provisionalment 12 milions a aquesta finalitat. Aquests 12 milions permetria la compra de 16 busos elèctrics, vuit de 12 metres i vuit de 18 metres.

 

Descarregar presentació